The social network

picture picture picture picture
logo

ISO 9001: місія здійсненна

У напівжартівливому зводі законів Мерфі (одна з його формулювань знайома всім - «якщо неприємність може статися, вона трапляється ...») є цілий розділ, присвячений організації виробництва. Його постулати («чотири принципи виробничника»), перевірені гірким досвідом поколінь інженерів і робочих, звучать таким чином:
  - «В наборі інструментів не вистачає саме того гайкового ключа або свердла, які потрібні»;


  - «Для виконання більшості операцій потрібно три руки»;
  - «Залишилися гайки ніколи не підходять до решти болтів»;
  - «Чим ретельніше складено проект, тим більше плутанина, якщо щось пішло не так». Але чи так все безрадісно?

Адже сьогодні більшості підприємств цілком успішно вдається долати тотальний песимізм цього «закону природи», випускаючи надійну та зручну техніку. Секрет успіху простий: справитися з «Принципами» допомагає те, що в Радянському Союзі називалося «науковою організацією праці», а в сучасному світі відомо як «система менеджменту якості». На чому ж заснована ця панацея від шлюбу і плутанини, яка довела свою ефективність на тисячах виробництв по всьому світу?

Спробуємо розібратися.
  Як боротися з законом Мерфі?
  Повернемося ненадовго до законів Мерфі. Їх «засновник» Едвард А. Мерфі - цілком реальна особа, один з американських інженерів, які в 40-х роках минулого століття розробляли електронні системи для військових літаків. Він винайшов якийсь прилад і, приклавши складальну схему, відправив його на випробування. Пристрій не спрацювало ...


  Час був післявоєнний, напружене, такий розклад міг принести багато неприємностей, і Едвард відправився на базу ВПС, де проходили польоти. Яке ж було його здивування, коли він виявив, що, незважаючи на креслення та пояснювальну записку, прилад був встановлений неправильно! Тоді-то у нього в серцях і вирвалося сакраментальне: «якщо існують два способи зробити що-небудь, причому використання одного з цих способів веде до катастрофи, хто-небудь обов'язково обере саме цей спосіб!».

Вираз було підхоплено і стало воістину «народним».
  Але, як часто буває, вона абсолютно точно висловило свеженаметівшуюся тенденцію: все більше ускладнюється обладнання вимагало настільки ж складного процесу виробництва. Але при масовому випуску брак, допущений в силу закону Мерфі, міг стати критичним для готового виробу і завдати значної шкоди підприємству в цілому. Саме тому приблизно в ці роки почалися пошуки такої організації праці, яка могла стабільно забезпечити задану якість.
  ...

До цих пір точно невідомо, хто був піонером у розробці систем управління сучасним виробництвом. Загальновизнано, що концепція «Тотального управління якістю» (TQM) з'явилася в повоєнній Японії, ставши запорукою знаменитого економічного дива. Але при цьому її розробником вважається американець Едвард Демінг - консультант японських корпорацій. Саме його передові ідеї, що не знайшли, втім, застосування на батьківщині, виявилися близькі спадкоємцям самурайського духу.

З часом була сформульована базова концепція, що стала основою для всіх наступних систем управління якістю («систем менеджменту якості - СМК»). Вона складається з восьми взаємозв'язаних принципів:
  · ПРИНЦИП 1. Концентрація на споживачеві.
  Розуміння якості як здатності послуги задовольняти потреби клієнтів.

· ПРИНЦИП 2. Безперервні поліпшення.
  Якість завжди можна підвищити - за рахунок підвищення ефективності задоволення існуючих потреб, за рахунок задоволення раніше не враховує потреб, за рахунок формування і задоволення нових потреб і т.д. Покращення можуть бути пов'язані з усуненням виявлених недоліків або ж з попередженням можливих проблем. · ПРИНЦИП 3. Рішення, засновані на фактах.
  Для того щоб реалізувати принцип безперервних поліпшень, необхідно володіти достовірною інформацією про якість.

Для цього в рамках СМЯ повинна функціонувати система реєстрації даних про якість. Склад даних, що підлягають реєстрації та аналізу для прийняття рішень, визначається особливостями бізнесу компанії та процесів, що протікають в ній. Для реалізації цього принципу в рамках представленого проекту розробляються: система параметрів якості послуг компанії, система записів за якістю та процедури реєстрації даних про якість.


  · ПРИНЦИП 4. Процесний підхід. Ефективний моніторинг і вдосконалення якості можливі тільки в рамках бізнесу, "прозорого" з точки зору керуючих. Процесна модель значно полегшує аналіз і вдосконалення якості.


  · ПРИНЦИП 5. Залучення всіх в забезпечення якості. У рамках системи якості, заснованої на процесному підході, кожен співробітник компанії чітко знає свої обов'язки і повноваження, а також свою відповідальність за якість в рамках процесів, в яких він бере участь.
  · ПРИНЦИП 6. Лідерство керівників.


  Керівники встановлюють єдність мети та напрямів діяльності організації. Їм слід створювати та підтримувати внутрішнє середовище, в якому працівники можуть стати повністю залученими в діяльність по досягненню цілей організації.
  · ПРИНЦИП 7. Системний підхід до менеджменту.
  Ідентифікація, розуміння та управління взаємопов'язаними процесами, як системи, сприяють результативності та ефективності організації при досягненні її цілей.

· ПРИНЦИП 8. Взаємовигідні відносини з постачальниками.
  Організація та її постачальники залежать один від одного, і взаємовигідні відносини між ними підвищують здатність обох сторін створювати цінності.

ISO 9001: місія здійсненна шпалери Успіх японської моделі організації виробництва призвів до того, що вже наприкінці 50-х років в США були прийняті американські військові стандарти в сфері якості поставок - «MIL-Q9858». Зрозумівши очевидні переваги, сприйняла революційні ідеї і мирна промисловість. СМК почали переможний хід по світу.

До речі, була така система і в тодішньому СРСР. Вона називалася «комплексна система управління якістю продукції (КСУКП)» і була досить ефективною, з поправкою на реалії розвиненого соціалізму ...
  Проте, до середини вісімдесятих років минулого століття загальновизнаної світової системи стандартизації якості не існувало.

Серйозні угоди укладалися тільки після того, як замовник сам відвідає виробництво і переконається в тому, що воно здатне видавати продукт необхідної якості. Природно, що постачальнику доводилося постійно приймати перевіряючих і намагатися задовольнити найрізноманітніші, часто взаємовиключні вимоги. Аналогічні труднощі були й у замовників - нескінченні роз'їзди і складні переговори для того, щоб отримати лише один компонент майбутнього продукту ... Для темпів життя кінця ХХ століття все це ставало неприйнятним.

Саме для спрощення процедури передконтрактних взаємин і були розроблені спеціальні стандарти, в яких викладалися якісь базові вимоги до постачальника, що пред'являються переважною більшістю споживачів. Згодом ці стандарти отримали знайоме сьогодні назва - «стандарти на системи якості».
  ISO 9000 - глобалізація якості
  Зі зростанням процесів глобалізації світ ставав все тісніше.

Комплектуючі з Тайваню ставали основою проміжних вузлів в Італії і далі монтувалися в готовий продукт в Америці, який потім надходив у продаж в Японії ...
  Природно, що діяти за старими правилами було вже неможливо. І в 1987 році Міжнародна організація по стандартизації прийняла перші стандарти в області якості серії ISO 9000. Через кілька років, в 1994 році, вони були оновлені, а ще сім років тому, 14 грудня 2000 року, відбулося прийняття сучасній версії стандартів.

А оскільки стандарт постійно розвивається і регулярно переглядається, щоб відповідати мінливих зовнішніх умов, то в 2009 році планується випуск нової редакції.
  Сьогодні міжнародні стандарти сімейства ISO 9000 описують таку модель системи менеджменту якості, яка дозволяє здійснити на практиці базові вимоги СМЯ. При цьому вимоги, що пред'являються ISO, не дають будь-яких вказівок, що стосуються конкретних виробництв або видів продукції.

Вони лише гарантують, що підходи, з якими організовуються виробничі процеси, відповідають загальноприйнятим міжнародним нормам. Зокрема визначає вже вимогами споживачів та технічними регламентами.
  Необхідно додати, що сімейство стандартів ISO 9000 включає кілька гілок, які стосуються різних сторін діяльності організації - від документообігу до екологічних принципів ведення бізнесу:


  - ISO 9000 забезпечує введення в системи менеджменту якості і словник менеджменту якості. - ISO 9001 встановлює детальні вимоги для систем менеджменту якості в разі необхідності продемонструвати здатність організації, забезпечити відповідність продукції.
  - ISO 9004 забезпечує керівництво з впровадження широко розвиненої системи менеджменту якості, щоб досягти постійного поліпшення ділової діяльності.


  - ISO 19011 забезпечує керівництво з управління та проведення внутрішнього та зовнішнього аудитів системи управління якістю. На сьогоднішній день всі компанії світового рівня сертифіковані за стандартами ISO 9001.
  Сертифікат ISO видається на три роки спеціальним органом по сертифікації після відповідної процедури.

Цей орган належить і працює в певній системі, яка являє собою співтовариство організацій, що діють за однаковими правилами і видають однакові сертифікати. Всього число таких організацій у світі наближається до 1000. По завершенні трирічного періоду, за умови щорічного наглядового аудиту, проводиться повторний аудит за тією ж процедурою, але в меншому обсязі.

Популярність стандарту ISO 9001 обумовлена ??не тільки бажанням компаній долучитися до міжнародної системи. Головна причина - усвідомлена необхідність створити на виробництві таку організацію праці, яка стане запорукою стабільної роботи і випуску якісної продукції безвідносно до «людського фактору». Тобто, в першу чергу, процедура сертифікації дозволяє найбільш чітко виявити сильні і слабкі сторони виробничого та управлінського процесу, усунути помилки і максимально оптимізувати роботу.

Результатом стає не тільки кардинальне зниження браку, а й підвищення фінансових та інших важливих показників за рахунок зниження витрат. І, природно, наявність сертифікату автоматично робить продукцію підприємства конкурентоспроможною на будь-якому зі світових ринків. Сьогодні процедуру сертифікації все частіше стали проходити і російські підприємства, правда, як правило, є дочірніми організаціями найбільших світових промислових корпорацій.
   ...

Один з наслідків закону Мерфі говорить: «якщо закон Мерфі може не спрацювати, він не спрацьовує!». Сертифікація ISO 9001 допомагає кожному підприємству зробити так, щоб все йшло рівно так, як гадалося. Сьогодні вже всім очевидно, що якість продукції є прямим наслідком хорошої організації та управління.

А наявність у компанії ISO 9001 говорить про те, що ці процеси в ній збудовані на найвищому рівні і відповідають міжнародним стандартам. ;
  В результаті фірми, які отримали сертифікат, не лише стабільно підвищують якість продукції. Вони також демонструють об'єктивне поліпшення фінансових показників. ISO стимулює компанію до постійного безперервного розвитку і вдосконалення технологічних і управлінських процесів, що обов'язково приводить до успіху!
Прес-служба компанії ТОВ «ГРУНДФОС»





© Copyright stroyim.pl.ua. Цікаве про будівництво.