The social network

picture picture picture picture
logo

«Хмарочоси, хмарочоси ...»

За однією з версій, першим хмарочосом на землі була Вавилонська вежа. Але, як свідчить легенда, бог змішав мови її будівельників, і ті так і не змогли завершити грандіозну будову. Однак ідея будівництва не вмерла, і вже більше ста років по всьому світу споруджуються висотні будинки.
  У нашій країні вперше всерйоз заговорили про зведення висоток-хмарочосів в 30-х роках минулого століття. Перетворити столицю й запропонувати нові оригінальні рішення архітектурного образу висотних споруд - таке непросте завдання перед радянськими інженерами поставило керівництво СРСР. Вежі повинні були створити новий вигляд міста, стати його символом.
Наздогнати і перегнати
  Однак у той час у Москві не практикувалося будівництво будинків з числом поверхів більше десяти, не існувало і будівельних норм для подібного роду конструкцій. Це пояснювалося цілком просто: московські грунти мають складну геологію, тут багато підземних річок, що ускладнюють масштабні фундаментні роботи. Крім того, для обігріву настільки величезних споруд були потрібні значні енергетичні ресурси. Тому плани були відкладені, та й вибухнула війна не сприяла здійсненню глобальних проектів.
  А в цей час по іншу сторону океану одним за одним виростали хмарочоси: в 1931 році закінчилося будівництво 102-поверхового Empire State Building, аж до 1972 року вважався найвищою будівлею на планеті (його висота cо шпилем дорівнювала 443,5 метра). Піднятися на таку висоту допомогла сталь: Empire State Building був зведений за допомогою каркасної технології, яка з'явилася в США на початку двадцятого століття і ... тут же обросла легендами. Одна з них свідчить, що перша будівля з металевим каркасом знаходилося в Нью-Йорку і нараховувало всього одинадцять поверхів у висоту. Коли його будівництво завершилося, по місту пронісся ураган. Біля хмарочоса зібрався натовп роззяв: вони прийшли подивитися, як під натиском вітру будівля завалиться. У відповідь його автор видерся на дах, а спустившись, заявив, що конструкція міцна, мов скеля. Це вразило міська влада і будівельників, і «Велике Яблуко» стало столицею висоток ...
  Повернемося до Empire State Building. У його будівництві застосовувалися металоконструкції, які доставлялися з сталеливарного центру США - Піттсбурга, бетон і спеціальне скло. Зводили хмарочос дуже швидко: чотири з половиною поверхи за тиждень. Щоб забезпечити будівництво високоякісними виробами зі сталі, заводи працювали в посиленому режимі, і лише через три дні після виготовлення металоконструкції потрапляли на будмайданчик. Тут елементи сталевого каркаса зварювалися або скріплювалися болтами, а окремі елементи армованим бетоном. Цей прийом дозволяв збільшити жорсткість і захистити каркас від руйнування.
  Такі заходи себе виправдали. У 1945 році хмарочосу судилося успішно пройти перевірку на міцність: 28 липня на висоті 79-го поверху в нього врізався бомбардувальник. Загинуло 14 людей. Але будівля вистояла, хоча були пошкоджені стіни, а всередині спалахнула пожежа.
  «Сталінські» хмарочоси
  Традиції нью-йоркській архітектурної школи були запозичені радянськими інженерами при зведенні в столиці перший висоток, які отримали назву «сталінських». Вони врахували всі недоліки конструкцій заокеанських хмарочосів, в яких деякі приміщення часто були позбавлені природного освітлення. При будівництві московських висоток, крім традиційних цегли та бетону, було вирішено також використовувати металоконструкції. Вони не утяжеляли будівлю, але в той же час надавали йому додаткову міцність. А міцність у таких проектах ніколи не буває зайвою. Адже, незважаючи на зусилля будівельників, основним недоліком перших закордонних висотних будівель довгий час була нестійкість їх конструкцій. Під час поривчастого вітру у верхніх приміщеннях гойдалися люстри і навіть розхлюпується вода.
  У день восьмісотлетія Москви, 7 вересня 1947 року, одночасно були закладені фундаменти восьми висотних споруд, що ознаменували новий виток розвитку столичної архітектури. Проте найграндіозніший проект «вісімки» - будівля Палацу Рад, висота якого повинна була становити 415 метрів, так і не було зведено. Роботи з будівництву інших почалися лише в 1949 році. Весь цей час «перекроювалися» їх проекти, число поверхів також довгий час залишалося невизначеним.
  Одним з восьми проектів було будівництво головного 36-поверхової будівлі МДУ. Існує легенда, що на Сталіна величезне враження справило будівлю Municipal Building на Манхеттені, і саме його він вибрав прототипом висотки МГУ, а також інших перших московських хмарочосів. Цікаво, що навколо «бути чи не бути» вежі МГУ - кипіли запеклі суперечки. Фахівці наполягали, що для навчального закладу такого масштабу буде потрібно занадто багато ліфтів, і пропонували обмежитися чотирма поверхами. Зводити висотна будівля на Воробйових горах і справді було ризиковано: тут вкрай слабкий грунт, який міг не витримати величезну вагу конструкції. Саме з цієї причини на Воробйових горах колись так і не побудували храм на честь перемоги у Вітчизняній війні 1812 року. Вирішальне слово в полеміці висловив Йосип Віссаріонович Сталін. На спеціальному засіданні, присвяченому будівництву, він заявив, що будівля храму радянської науки має бути у висоту не менше 20 поверхів і розташовуватися на вершині Воробйових гір - щоб здалеку видно було. 12 квітня 1949 було закладено першу цеглину фундаменту майбутнього хмарочоса. Які ж прийоми дозволили інженерам звести настільки масивна споруда на нестійких грунтах Москви? По-перше, цегляна кладка кожного поверху спиралася на сталеві ригелі, які в свою чергу передавали зусилля на сталеві колони. У конструкціях внутрішніх перегородок були застосовані пустотілі керамічні блоки, які значно полегшили вагу будівлі. Крім того, тут були передбачені технічні ходи і численні порожнечі. Будівництво тривало 4 роки, і 1 вересня 1953 студенти вперше сіли за парти у новому 36-поверховому головній будівлі МДУ, висота якого становить 236 метрів. Для зведення його металевого каркаса знадобилося близько 40 тисяч тонн сталі. Серед інших «сталінських» висоток - житловий будинок на Котельнической набережній (26 поверхів), готель «Україна» (29 поверхів), будинок МЗС (27 поверхів), житловий будинок на актори площі (22 поверхи), житловий будинок біля станції метро «Червоні ворота» (24 поверхи) і готель «Ленінградська» (17 поверхів).
  
  Сталеве кільце
  Після про висотках трохи забули: аж надто витратне було їх будівництво. Новий сплеск зведення висотних будівель почався в 90-ті роки двадцятого століття. І, як і колись, у їх будівництві застосовують каркасну технологію.
  У березні 1996 року президія Архітектурного ради Московського комітету архітектури схвалив програму «Нове кільце Москви», в рамках якої на 60-ти майданчиках, розташованих уздовж МКАД і Третього транспортного кільця, зведуть багатофункціональні житлові комплекси висотою в 30 -70 поверхів. «Нове кільце Москви» з'явиться до 2015 року. Всього до цього терміну в Москві зведуть близько 200 висоток, які зводяться класичним каркасним методом. Втім, з часів перших хмарочосів він перетерпів серйозні зміни. Сьогодні висотні технології поступово перестають бути «індпошиттям», поступово мігруючи в масове будівництво. Не дивно, що основні світові виробники конструктиву все активніше займаються розробками нових продуктів, що дозволяють будувати хмарочоси чи не в кожному повітовому місті. «Ми одними з перших спрогнозували зростання попиту на металоконструкції для будівництва житлових та офісних будівель і, треба зізнатися, не прогадали, - говорить генеральний директор російського підрозділу компанії Ruukki (провідного європейського постачальника у виробництві рішень з металу для будівництва і машинобудування) Сергій Чернишов. - Я вважаю, що будівництво з металоконструкцій - один з дуже перспективних напрямів. Використання цієї технології тягне за собою здешевлення і спрощення будівельно-монтажних робіт, а також скорочення термінів. Крім того, подібні конструкції досить легкі і не вимагають серйозної підготовки або складних фундаментів, що особливо важливо для висотного будівництва ».
  Дійсно, «sky-scrapers» завойовують Росію. Досить поглянути на статистику - своїми висотними «даунтаун» вже обзавелися Самара, Єкатеринбург, Іжевськ і інші великі російські міста, а найближчим часом розпочнеться будівництво 130-метрового хмарочоса в Новосибірську. Він стане найвищою будівлею в Сибіру.
«Хмарочоси, хмарочоси ...» цегла

  Майже сто років тому, коли Маяковський писав про Нью-Йорк: «Одні будинку довжиною до зірок, інші - довжиною до місяця», тамтешні 50-60-поверхові хмарочоси здавалися дивом, символом нового часу. Сьогодні їх стоповерховий нащадки вже стали звичайною частиною міського пейзажу багатьох мегаполісів. І, схоже, недалекий той день, коли з вершини чергового гіганта дійсно можна буде дістати до зірок ...
  
  Олена Гришина





© Copyright stroyim.pl.ua. Цікаве про будівництво.